{"id":937,"date":"2024-03-15T10:26:17","date_gmt":"2024-03-15T10:26:17","guid":{"rendered":"https:\/\/polskiedrogi.com.pl\/?p=937"},"modified":"2024-03-15T10:28:03","modified_gmt":"2024-03-15T10:28:03","slug":"projektowanie-drogi-ekspresowej-s7-krakow-myslenice","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/polskiedrogi.com.pl\/inwestycje-drogowe\/projektowanie-drogi-ekspresowej-s7-krakow-myslenice\/","title":{"rendered":"Projektowanie drogi ekspresowej S7 Krak\u00f3w \u2013 My\u015blenice jako krok w stron\u0119 zr\u00f3wnowa\u017conego rozwoju regionu"},"content":{"rendered":"\n

Inwestycje infrastrukturalne s\u0105 niezwykle istotnym elementem rozwoju region\u00f3w i poprawy jako\u015bci \u017cycia ich mieszka\u0144c\u00f3w. Jednym z najnowszych projekt\u00f3w, kt\u00f3ry wzbudza zainteresowanie zar\u00f3wno w\u015br\u00f3d ekspert\u00f3w, jak i spo\u0142eczno\u015bci lokalnej, jest planowana budowa drogi ekspresowej S7 pomi\u0119dzy Krakowem a My\u015blenicami. Realizacja tego ambitnego przedsi\u0119wzi\u0119cia rozpocz\u0119\u0142a si\u0119 od podpisania umowy z firm\u0105 IVIA, kt\u00f3ra odpowiada\u0107 b\u0119dzie za przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-\u015brodowiskowego (STE\u015a). Dokument ten jest pierwszym krokiem do zrealizowania projektu, kt\u00f3ry ma na celu nie tylko usprawnienie komunikacji w regionie, ale tak\u017ce zminimalizowanie jego negatywnego wp\u0142ywu na \u015brodowisko.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Charakterystyka STE\u015a<\/h2>\n\n\n\n

Studium techniczno-ekonomiczno-\u015brodowiskowe to kompleksowa analiza, kt\u00f3ra umo\u017cliwia dokonanie przemy\u015blanych decyzji dotycz\u0105cych planowania przestrzennego. W ramach STE\u015a bada si\u0119 r\u00f3\u017cne aspekty potencjalnej inwestycji, od jej wp\u0142ywu na \u015brodowisko naturalne, poprzez analiz\u0119 koszt\u00f3w i korzy\u015bci, a\u017c po techniczne mo\u017cliwo\u015bci realizacji projektu. Dokument ten pe\u0142ni rol\u0119 fundamentu dla dalszych etap\u00f3w planowania, pozwalaj\u0105c na wyb\u00f3r najbardziej optymalnego przebiegu nowej trasy, z uwzgl\u0119dnieniem zar\u00f3wno potrzeb komunikacyjnych, jak i ochrony \u015brodowiska.<\/p>\n\n\n\n

Szczeg\u00f3\u0142y umowy z projektantem<\/h2>\n\n\n\n

Zadanie opracowania STE\u015a powierzono firmie IVIA, kt\u00f3ra ma za zadanie zanalizowa\u0107 mo\u017cliwe korytarze dla przysz\u0142ej drogi ekspresowej. Umowa, opiewaj\u0105ca na kwot\u0119 nieco ponad 23 miliony z\u0142otych, przewiduje sze\u015bcioletni okres na przygotowanie niezb\u0119dnej dokumentacji oraz uzyskanie decyzji o \u015brodowiskowych uwarunkowaniach. To ambitne przedsi\u0119wzi\u0119cie, wymagaj\u0105ce nie tylko dog\u0142\u0119bnej analizy technicznej, ale tak\u017ce szeroko zakrojonych konsultacji spo\u0142ecznych.<\/p>\n\n\n\n

Wyb\u00f3r tras i konsultacje spo\u0142eczne<\/h2>\n\n\n\n

Projektowanie nowego odcinka drogi S7 mi\u0119dzy Krakowem a My\u015blenicami to proces, kt\u00f3ry wymaga nie tylko technicznego przygotowania, ale r\u00f3wnie\u017c zaanga\u017cowania spo\u0142eczno\u015bci lokalnych. Jednym z g\u0142\u00f3wnych zada\u0144 firmy IVIA jest zatem przeprowadzenie szczeg\u00f3\u0142owej inwentaryzacji oraz analizy r\u00f3\u017cnych wariant\u00f3w przebiegu drogi. W ramach tych dzia\u0142a\u0144 projektant rozwa\u017ca tras\u0119 w pasie o szeroko\u015bci od 80 do 150 metr\u00f3w, bior\u0105c pod uwag\u0119 nie tylko kwestie techniczne, ale r\u00f3wnie\u017c wp\u0142yw na \u015brodowisko oraz \u017cycie spo\u0142eczno\u015bci lokalnych. Wyznaczanie potencjalnych korytarzy uwzgl\u0119dnia mo\u017cliwo\u015b\u0107 elastycznego dostosowania projektu, na przyk\u0142ad poprzez przesuni\u0119cie trasy na wsch\u00f3d lub zach\u00f3d, w zale\u017cno\u015bci od uzyskanych wynik\u00f3w analiz i preferencji mieszka\u0144c\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n

Konsultacje spo\u0142eczne odgrywaj\u0105 tutaj niezmiernie wa\u017cn\u0105 rol\u0119. Organizowane spotkania z mieszka\u0144cami s\u0105 okazj\u0105 do przedstawienia przez nich sugestii, pomys\u0142\u00f3w, a tak\u017ce wyra\u017cenia ewentualnych obaw zwi\u0105zanych z now\u0105 inwestycj\u0105. To r\u00f3wnie\u017c czas, kiedy projektant mo\u017ce przedstawi\u0107 potencjalne rozwi\u0105zania i warianty przebiegu drogi, zapewniaj\u0105c przez to transparentno\u015b\u0107 ca\u0142ego procesu. Wymiana opinii i dialog z interesariuszami s\u0105 istotne w celu zbudowania wzajemnego zaufania i akceptacji dla finalnego przebiegu trasy.<\/p>\n\n\n\n

Oczekiwania i wyzwania<\/h2>\n\n\n\n

Planowanie nowego odcinka S7 mi\u0119dzy Krakowem a My\u015blenicami to projekt, kt\u00f3ry wi\u0105\u017ce si\u0119 z wieloma oczekiwaniami, zar\u00f3wno ze strony w\u0142adz, jak i spo\u0142eczno\u015bci lokalnej. Istnieje powszechna zgoda co do potrzeby realizacji tej inwestycji, kt\u00f3ra ma du\u017ce znaczenie dla rozwoju infrastruktury transportowej w regionie. Zwi\u0119kszenie przepustowo\u015bci drogowej, poprawa bezpiecze\u0144stwa ruchu czy skr\u00f3cenie czasu podr\u00f3\u017cy to tylko niekt\u00f3re z oczekiwanych korzy\u015bci. Jednocze\u015bnie projekt stoi przed szeregiem wyzwa\u0144, takich jak minimalizacja negatywnego wp\u0142ywu na \u015brodowisko, odpowiednie zarz\u0105dzanie kosztami czy zapewnienie sprawiedliwego procesu eksproprijacji grunt\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n

Wyzwaniem jest r\u00f3wnie\u017c zapewnienie, \u017ce wszystkie strony procesu \u2013 od projektant\u00f3w, przez mieszka\u0144c\u00f3w, a\u017c po instytucje pa\u0144stwowe \u2013 maj\u0105 mo\u017cliwo\u015b\u0107 aktywnego udzia\u0142u w dyskusji i decydowaniu o ostatecznym kszta\u0142cie inwestycji. Wymaga to otwarto\u015bci, transparentno\u015bci oraz gotowo\u015bci do rozwa\u017cenia r\u00f3\u017cnych punkt\u00f3w widzenia.<\/p>\n\n\n\n

Realizacja projektu budowy drogi ekspresowej S7 pomi\u0119dzy Krakowem a My\u015blenicami jest przedsi\u0119wzi\u0119ciem ambitnym, ale niezb\u0119dnym dla zapewnienia dalszego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Inwestycja ta, opr\u00f3cz oczywistych korzy\u015bci komunikacyjnych, takich jak skr\u00f3cenie czasu podr\u00f3\u017cy czy zwi\u0119kszenie bezpiecze\u0144stwa na drogach, ma szans\u0119 przyczyni\u0107 si\u0119 do rozwoju lokalnej gospodarki poprzez lepsz\u0105 dost\u0119pno\u015b\u0107 teren\u00f3w inwestycyjnych i turystycznych. Jednak\u017ce, aby projekt ten odni\u00f3s\u0142 sukces, wa\u017cne jest zr\u00f3wnowa\u017cone podej\u015bcie do planowania i realizacji, kt\u00f3re uwzgl\u0119dnia zar\u00f3wno aspekty techniczne, ekonomiczne, jak i \u015brodowiskowe.<\/p>\n\n\n\n

Studium techniczno-ekonomiczno-\u015brodowiskowe (STE\u015a) stanowi pierwszy krok w kierunku osi\u0105gni\u0119cia tego celu, umo\u017cliwiaj\u0105c szczeg\u00f3\u0142ow\u0105 analiz\u0119 r\u00f3\u017cnych opcji przebiegu trasy oraz ich wp\u0142ywu na otoczenie. Wsp\u00f3\u0142praca z mieszka\u0144cami i interesariuszami w ramach konsultacji spo\u0142ecznych jest nieoceniona w procesie tworzenia projektu, kt\u00f3ry b\u0119dzie akceptowany i wspierany przez spo\u0142eczno\u015b\u0107.<\/p>\n\n\n\n

Wyzwania, przed kt\u00f3rymi stoi projekt, wymagaj\u0105 kompleksowego podej\u015bcia oraz gotowo\u015bci do poszukiwania kompromis\u00f3w, aby finalnie wybra\u0107 rozwi\u0105zanie najlepsze dla wszystkich zainteresowanych stron. Wsp\u00f3lnym celem jest realizacja inwestycji w spos\u00f3b zr\u00f3wnowa\u017cony, z my\u015bl\u0105 o przysz\u0142ych pokoleniach i ochronie naszego \u015brodowiska.<\/p>\n\n\n\n

Droga ekspresowa S7 mi\u0119dzy Krakowem a My\u015blenicami to nie tylko kolejny punkt na mapie polskich dr\u00f3g, ale przede wszystkim projekt o fundamentalnym znaczeniu dla rozwoju ca\u0142ego regionu. Odpowiedzialne podej\u015bcie do planowania, uwzgl\u0119dnienie g\u0142osu spo\u0142eczno\u015bci i dba\u0142o\u015b\u0107 o aspekty \u015brodowiskowe s\u0105 kluczami do sukcesu tej inwestycji. Dzi\u0119ki zaanga\u017cowaniu wszystkich stron projekt ten ma szans\u0119 sta\u0107 si\u0119 wzorcem dla przysz\u0142ych przedsi\u0119wzi\u0119\u0107 infrastrukturalnych w Polsce.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

\u0179r\u00f3d\u0142o:<\/strong> https:\/\/www.gov.pl\/web\/gddkia-krakow\/podpisalismy-umowe-z-projektantem-s7-krakow–myslenice<\/a><\/p>\n\n\n