{"id":922,"date":"2024-03-05T13:51:38","date_gmt":"2024-03-05T13:51:38","guid":{"rendered":"https:\/\/polskiedrogi.com.pl\/?p=922"},"modified":"2024-03-05T14:04:04","modified_gmt":"2024-03-05T14:04:04","slug":"planowana-modernizacja-i-rozbudowa-polskich-drog-w-2024-roku","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/polskiedrogi.com.pl\/inwestycje-drogowe\/planowana-modernizacja-i-rozbudowa-polskich-drog-w-2024-roku\/","title":{"rendered":"Planowana modernizacja i rozbudowa polskich dr\u00f3g w 2024 roku"},"content":{"rendered":"\n

Rok 2024 zapowiada si\u0119 jako wa\u017cny okres dla rozwoju polskiej infrastruktury drogowej. Generalna Dyrekcja Dr\u00f3g Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przedstawi\u0142a ambitny plan rozwoju, kt\u00f3ry obejmuje z\u0142o\u017cenie wniosk\u00f3w o zezwolenie na realizacj\u0119 inwestycji drogowej (ZRID) dla 33 odcink\u00f3w dr\u00f3g krajowych o \u0142\u0105cznej d\u0142ugo\u015bci ponad 466 km. Dotychczas, w tym roku, uda\u0142o si\u0119 uzyska\u0107 trzy decyzje ZRID dla odcink\u00f3w o \u0142\u0105cznej d\u0142ugo\u015bci 35,5 km, co jest dobrym prognostykiem na przysz\u0142o\u015b\u0107. Co wi\u0119cej, w planach jest uzyskanie decyzji ZRID dla kolejnych 40 odcink\u00f3w, kt\u00f3re maj\u0105 \u0142\u0105czn\u0105 d\u0142ugo\u015b\u0107 oko\u0142o 496 km. Takie dzia\u0142ania \u015bwiadcz\u0105 o du\u017cej skali i zasi\u0119gu prac, kt\u00f3re maj\u0105 na celu nie tylko rozbudow\u0119, ale i modernizacj\u0119 istniej\u0105cej sieci drogowej w Polsce.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Procedura uzyskiwania zezwolenia na realizacj\u0119 inwestycji drogowej (ZRID)  – r\u00f3\u017cnice mi\u0119dzy systemem „Projektuj i Buduj”<\/h2>\n\n\n\n

Procedura uzyskania zezwolenia na budow\u0119 nowych odcink\u00f3w drogowych jest z\u0142o\u017cona i r\u00f3\u017cni si\u0119 w zale\u017cno\u015bci od wybranego modelu realizacji projektu. W modelu „Projektuj i Buduj”, po odebraniu Koncepcji Programowej (KP) lub Studium Techniczno-Ekonomiczno-\u015arodowiskowego z elementami KP, og\u0142asza si\u0119 przetarg na wy\u0142onienie wykonawcy, kt\u00f3ry odpowiada zar\u00f3wno za projekt, jak i budow\u0119 inwestycji. Z kolei w systemie tradycyjnym, procedura rozpoczyna si\u0119 od wyboru biura projektowego, kt\u00f3re przygotowuje niezb\u0119dn\u0105 dokumentacj\u0119, na podstawie kt\u00f3rej GDDKiA sk\u0142ada wniosek o wydanie decyzji ZRID. Nast\u0119pnie, po uzyskaniu tej decyzji, wybierany jest wykonawca, kt\u00f3ry realizuje projekt w terenie.<\/p>\n\n\n\n

Obie metody maj\u0105 swoje zalety i wady, jednak wa\u017cnym aspektem jest \u015bwiadomo\u015b\u0107, \u017ce decyzja ZRID stanowi zielone \u015bwiat\u0142o do rozpocz\u0119cia prac budowlanych. Jest to moment, na kt\u00f3ry czekaj\u0105 zar\u00f3wno inwestorzy, jak i mieszka\u0144cy region\u00f3w, gdzie planowane s\u0105 nowe drogi.<\/p>\n\n\n\n

Om\u00f3wienie planowanych wniosk\u00f3w o ZRID dla 33 odcink\u00f3w dr\u00f3g w r\u00f3\u017cnych wojew\u00f3dztwach<\/h2>\n\n\n\n

W planach na 2024 rok znalaz\u0142y si\u0119 projekty drogowe w wielu cz\u0119\u015bciach Polski, od wojew\u00f3dztwa podlaskiego, przez kujawsko-pomorskie, \u015bwi\u0119tokrzyskie, a\u017c po zachodniopomorskie. Ka\u017cde z tych przedsi\u0119wzi\u0119\u0107 ma na celu nie tylko popraw\u0119 infrastruktury transportowej, ale i zwi\u0119kszenie bezpiecze\u0144stwa oraz komfortu podr\u00f3\u017cowania. Na szczeg\u00f3ln\u0105 uwag\u0119 zas\u0142uguj\u0105 projekty takie jak poszerzenie autostrady A2 mi\u0119dzy \u0141odzi\u0105 P\u00f3\u0142noc a Konotop\u0105 o dodatkowy pas ruchu czy budowa obwodnicy G\u0105sek w wojew\u00f3dztwie warmi\u0144sko-mazurskim. Te inwestycje s\u0105 odpowiedzi\u0105 na rosn\u0105ce potrzeby komunikacyjne i ekonomiczne kraju, a tak\u017ce na oczekiwania spo\u0142eczne dotycz\u0105ce poprawy dost\u0119pno\u015bci i jako\u015bci dr\u00f3g.<\/p>\n\n\n\n

Decyzja o zezwoleniu na realizacj\u0119 inwestycji drogowej (ZRID) jest kamieniem milowym w procesie tworzenia nowej infrastruktury drogowej. To, jak szybko uda si\u0119 przej\u015b\u0107 przez etapy uzyskania ZRID, ma bezpo\u015bredni wp\u0142yw na tempo rozwoju projekt\u00f3w drogowych. Wa\u017cne jest, aby podkre\u015bli\u0107 rol\u0119 skrupulatnego przygotowania dokumentacji projektowej i \u015brodowiskowej, co jest niezb\u0119dne do uzyskania pozytywnej decyzji. Oznacza to nie tylko kompletowanie technicznych aspekt\u00f3w projektu, ale r\u00f3wnie\u017c przeprowadzanie konsultacji spo\u0142ecznych i analiz\u0119 wp\u0142ywu planowanej inwestycji na \u015brodowisko naturalne. Takie kompleksowe podej\u015bcie pozwala zminimalizowa\u0107 potencjalne op\u00f3\u017anienia i sprawnie realizowa\u0107 kolejne etapy projektu.<\/p>\n\n\n\n

Wp\u0142yw decyzji o ZRID na w\u0142a\u015bcicieli ziemi<\/h2>\n\n\n\n

Decyzja o ZRID nie wp\u0142ywa tylko na przebieg inwestycji drogowych, ale ma r\u00f3wnie\u017c bezpo\u015brednie konsekwencje dla w\u0142a\u015bcicieli teren\u00f3w, przez kt\u00f3re maj\u0105 przebiega\u0107 nowe drogi. Ustalenie granic terenu pod inwestycj\u0119 pozwala na rozpocz\u0119cie procedury odszkodowawczej dla w\u0142a\u015bcicieli nieruchomo\u015bci, kt\u00f3rzy musz\u0105 odda\u0107 cz\u0119\u015b\u0107 swojej ziemi pod budow\u0119. W tej sytuacji istotne jest sprawiedliwe i rzetelne oszacowanie warto\u015bci przejmowanych teren\u00f3w przez niezale\u017cnych rzeczoznawc\u00f3w maj\u0105tkowych. Proces ten, cho\u0107 cz\u0119sto d\u0142ugotrwa\u0142y, ma na celu zapewnienie w\u0142a\u015bciwej rekompensaty za utracony grunt, co jest wa\u017cnym aspektem spo\u0142ecznego wymiaru inwestycji drogowych.<\/p>\n\n\n\n

Znaczenie planowanych inwestycji dla rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce<\/h2>\n\n\n\n

Planowane przez GDDKiA inwestycje drogowe na rok 2024 maj\u0105 fundamentalne znaczenie dla dalszego rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce. Poprzez modernizacj\u0119 i rozbudow\u0119 sieci dr\u00f3g krajowych, zwi\u0119ksza si\u0119 bezpiecze\u0144stwo, komfort podr\u00f3\u017cowania oraz dost\u0119pno\u015b\u0107 r\u00f3\u017cnych region\u00f3w kraju. Ponadto, inwestycje te s\u0105 wa\u017cnym elementem wspieraj\u0105cym rozw\u00f3j gospodarczy, u\u0142atwiaj\u0105c transport towar\u00f3w i us\u0142ug. Realizacja tych ambitnych plan\u00f3w wymaga jednak nie tylko znacznych \u015brodk\u00f3w finansowych, ale r\u00f3wnie\u017c sprawnego zarz\u0105dzania projektami i skutecznego dialogu spo\u0142ecznego.<\/p>\n\n\n\n

Znaczenie tych dzia\u0142a\u0144 wykracza poza aspekty techniczne i ekonomiczne, dotykaj\u0105c r\u00f3wnie\u017c kwestii spo\u0142ecznych, takich jak sprawiedliwe odszkodowania dla w\u0142a\u015bcicieli teren\u00f3w. Sukces planowanych projekt\u00f3w b\u0119dzie wi\u0119c zale\u017ca\u0142 nie tylko od efektywno\u015bci proces\u00f3w administracyjnych, ale r\u00f3wnie\u017c od umiej\u0119tno\u015bci budowania konsensusu i zaufania mi\u0119dzy wszystkimi zainteresowanymi stronami. W ten spos\u00f3b, rozw\u00f3j infrastruktury drogowej staje si\u0119 nie tylko kwesti\u0105 in\u017cynieryjn\u0105, ale r\u00f3wnie\u017c spo\u0142eczn\u0105, odzwierciedlaj\u0105c\u0105 d\u0105\u017cenie do zr\u00f3wnowa\u017conego rozwoju i poprawy jako\u015bci \u017cycia mieszka\u0144c\u00f3w.<\/p>\n\n\n