W 2024 roku Polska będzie świadkiem istotnego rozwoju infrastruktury drogowej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje udostępnić niemal 200 km nowych tras szybkiego ruchu. Te inwestycje to kontynuacja dynamicznego postępu w budowie dróg, obserwowanego w ostatnich latach, gdzie blisko 270 km nowych arterii zostało oddanych do użytku.
Najważniejsze projekty na rok 2024 skupiają się na dokończeniu istotnych odcinków trasy S7, łączącej Warszawę z Krakowem, oraz uzupełnieniu brakujących fragmentów drogi S3, biegnącej przez północ i południe kraju. Realizacja tych planów nie tylko poprawi płynność ruchu, ale także znacząco wpłynie na komfort podróży między głównymi miastami.
Szczególną uwagę zwraca trasa S3, łącząca Świnoujście z pograniczem polsko-czeskim. Jej ukończenie w 2024 roku, w tym odcinki na wyspie Wolin i fragment z Bolkowa do Kamiennej Góry, wzbogaci siatkę połączeń regionalnych i transgranicznych. Dwa tunele na południowym odcinku S3 stanowią przełom w inżynierii drogowej kraju.
Kolejnym istotnym elementem jest finalizacja trasy Via Baltica (S61) koło Łomży, która usprawni podróż w kierunku północno-wschodnim kraju. Ten projekt, choć częściowo ukończony w 2024, osiągnie pełną funkcjonalność w 2025 roku.
Ważnym aspektem planów na 2024 rok jest rozbudowa autostrady A2 na wschód od Warszawy. Choć szczegółowe informacje dotyczące liczby ukończonych odcinków zostaną ogłoszone później, już wiadomo, że kluczowe fragmenty między Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami zyskają nową jakość. Ten projekt ma strategiczne znaczenie dla połączeń wschodnich regionów kraju z centrum.
Dodatkowo, na południu Polski rozwija się budowa trasy S1, która obejmuje m.in. fragment z Oświęcimia do Dankowic. Choć niektóre odcinki, jak tunel koło Węgierskiej Górki, nie będą gotowe w przyszłym roku, postęp jest wyraźny.
Zakończenie budowy północnej obwodnicy Krakowa (S52) w drugiej połowie 2024 roku będzie kolejnym ważnym krokiem w tworzeniu spójnej sieci komunikacyjnej wokół dawnej stolicy Polski. Dodatkowo, kilka nowych odcinków ekspresowych na północy kraju, w tym obwodnica Koszalina (S6) i droga S16 Borki Wielkie – Mrągowo, znacząco poprawi dostępność regionów północnych.
Te wszystkie inwestycje drogowe, prowadzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad odzwierciedlają zaangażowanie Polski w rozwój infrastruktury drogowej, mając na uwadze nie tylko potrzeby kierowców, ale także długoterminowy wpływ na gospodarkę i rozwój regionów.