PRENUMERATA 2017 – roczna prenumerata miesięcznika Polskie Drogi przy zamówieniu złożonym do 31 stycznia 2017 – 341,00 zł brutto - WYSYŁKA GRATIS. Zamówienia można złożyć przez zakładkę "Prenumerata"

Polskie Drogi Nr 8/2012

← Powrót do Archiwum danego roku

Stracony potencjał wykonawczy będziemy odbudowywać latami
Kryzys w branży drogowej stał się faktem. Za nami pierwsze głośne upadki firm budujących drogi. Co gorsza, wielu ekspertów uważa, że to dopiero wierzchołek góry lodowej, a w najbliższych miesiącach wysoce prawdopodobne są kolejne plajty. Jak groźna może być skala tego zjawiska, jak będzie wyglądał rynek drogowy w najbliższych latach, a także jaka jest recepta na poprawę kondycji firm drogowych zapytaliśmy Dariusza Blochera, prezesa Budimexu.

Podwykonawcy i usługodawcy w kolejce po wypłaty
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad trzeciego sierpnia br. rozpoczęła przyjmowanie wniosków od podwykonawców i usługodawców poszkodowanych przez generalnych wykonawców kontraktów drogowych. To efekt ustawy z 28 czerwca 2012 r. o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych na roboty drogowe. Umożliwia ona wypłatę wynagrodzenia przedsiębiorcom, którzy nie otrzymali pieniędzy od generalnego wykonawcy.

Rośnie liczba upadających firm
Od początku roku do końca lipca tego roku upadło 547 firm. Jedna trzecia z nich to firmy budowlane. Drugie tyle – podmioty, które je zaopatrują.

Będzie trudniej na rynku nowych maszyn drogowych
Duże ograniczenie frontu robót budowlanych w branży drogowej będzie łączyło się ze sporą nadpodażą sprzętu budowlanego o przeznaczeniu stricte drogowym. Znajdzie to odzwierciedlenie na rynku w postaci wstrzymywania zakupów maszyn, zwłaszcza fabrycznie nowych.

Who is who
Rozmowa z Michałem Nowackim, prezesem Zarządu Complex S.A.

Walka na straconej pozycji
Sytuacja na rynku firm drogowych, w wielu aspektach jest jak kopanie leżącego, a nierówna walka nie tylko między wykonawcą a zamawiającym, ale także pomiędzy firmami zaczęła się dużo wcześniej. (Poniżej prezentujemy głos w dyskusji nt. obecnej sytuacji w drogownictwie).

Faktoring w branży budowlanej
Zaostrzająca się konkurencja w branży budowlanej, podsycana rządowymi przetargami doprowadziła do obniżania cen ponad miarę. To z kolei stało się przyczyną upadłości coraz większych spółek. Jak zapewnić sobie płynność i z powodzeniem prowadzić biznes w trudnych czasach recesji?

Opinia prawna UZP
Zmiana stawki VAT po wyborze oferty, a przed zawarciem umowy
Czy jest możliwa zmiana wynagrodzenia wykonawcy zamówienia publicznego w związku ze zmianą stawki VAT po wyborze oferty, a przed datą zawarcia umowy?

W przetargach nadal wiele do poprawy
Podczas prac podkomisji zajmującej się rządowym projektem nowelizacji Prawa zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi ujawniły się silne antagonizmy między światem zamawiających i światem wykonawców – stwierdza ekspert Business Center Club, Dariusz Ziembiński. Poniżej przytaczamy komentarz do procedowanych zmian, przedstawiony przez BCC.

Coraz więcej obwodnic
Polskie miasta coraz częściej są paraliżowane przez korki. Na szczęście na drogowej mapie przybywa kilometrów nowych obwodnic, dzięki którym ma się to zmienić. Kierowcy mogą jeździć już chociażby ekspresową obwodnicą Pabianic, Zachodnią (S11) i Wschodnią (S5) Obwodnicą Poznania, drogą ekspresową S7 Gdańsk–Koszwały, czyli Południową Obwodnicą Gdańska.

Warszawa przesiada się na rowery
W Warszawie ruszył największy w Polsce system roweru publicznego – Veturilo (nazwa pochodzi z języka esperanto i oznacza pojazd, środek transportu). Od sierpnia na stołecznych ulicach pojawiło się 57 stacji, do których przypiętych zostało ponad tysiąc rowerów. Kolejne 70 przystani rowerowych z 1100 jednośladami zostanie uruchomionych w marcu przyszłego roku. Wszystko po to, aby zachęcić warszawiaków do przesiadania się z samochodu na dwukołowy, ekologiczny środek transportu podczas codziennych podróży do pracy i szkoły.

Walczą o co najmniej 8 mld zł. Także na drogi
Samorządy chcą odzyskać pieniądze, które budżety gmin, powiatów i województw straciły w wyniku zmian ustawowych. W tym celu powstał obywatelski projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Gra toczy się o co najmniej 8 mld zł rocznie, które mogłyby być przeznaczane na inwestycje, w tym drogowe.

„Rezerwa drogowa” zagrożona?
W Sejmie trwają prace nad zmianą przepisów dotyczących tzw. janosikowego. Dyskusja o wyrównywaniu różnic dochodowych w samorządach przerodziła się jednak w debatę nad likwidacją bądź zachowaniem tzw. rezerwy drogowej. Wypracowana w podkomisji propozycja nowych przepisów o janosikowym zakłada bowiem przesunięcie środków z rezerwy subwencji ogólnej na potrzeby wyrównywania dochodów w samorządach. Na razie przeciwko tym zmianom opowiedziały się sejmowe komisje, jednak ostatecznie o tym czy rezerwa drogowa zostanie czy przegra z janosikowym zdecydują w głosowaniu wszyscy posłowie.

Urządzenia chroniące przed hałasem – warunki prawne a rzeczywistość (część 2)
Czy stosowanie kosztownych urządzeń chroniących przed hałasem z myślą o ewentualnych przekroczeniach dozwolonych norm w przyszłości jest uzasadnione?

Mniej wypadków i zabitych w pierwszym półroczu
W pierwszym półroczu 2012 r. na polskich drogach doszło do 16 547 wypadków, to o ponad tysiąc mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (2011 r. – 17 952). Poprawę w statystykach Komendy Głównej Policji widać także w odniesieniu do ofiar wypadków na drogach, w pierwszych sześciu miesiącach roku zginęło 1 555 osób (2011 r. – 1 787), a 20 531 zostało rannych (2011 r. – 22 335). Niestety, pomimo 13-proc. spadku liczby zabitych, wciąż w co dziesiątym wypadku drogowym w Polsce ginie człowiek. O tym, co zrobić, aby na polskich drogach było bezpieczniej dyskutowano w lipcu br. przy okrągłym stole zorganizowanym przez Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego wraz z Bankiem Światowym.

Wkrótce jubileuszowe, dziesiąte Targi „Infrastruktura”
W ostatnich latach, głównie dzięki funduszom Unii Europejskiej, Polska uważana była za największy plac budowy w Europie. Nadal, w obszarze infrastruktury jest wiele do zrobienia, stąd też branża przygotowuje się na nową unijną perspektywę finansową i oczekuje na środki z tego źródła. W międzyczasie dyskutowane są problemy związane z planowaniem i realizacją projektów infrastrukturalnych, wypracowywane są dokumenty, dobre praktyki i nowe technologie. Aby je poznać, zdobyć ciekawe kontakty biznesowe, zyskać informacje o najnowszych planach inwestycyjnych i zasadach przetargów firmy drogowe chętnie biorą udział w Międzynarodowych Targach Budownictwa Drogowego, Kolejowego oraz Zarządzania Ruchem „Infrastruktura”. W tym roku odbędą się one między 23 a 25 października 2012 r., w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska ­przy ul. Marsa 56c w Warszawie.