PRENUMERATA 2017 – roczna prenumerata miesięcznika Polskie Drogi przy zamówieniu złożonym do 31 stycznia 2017 – 341,00 zł brutto - WYSYŁKA GRATIS. Zamówienia można złożyć przez zakładkę "Prenumerata"

Polskie Drogi Nr 5/2012

← Powrót do Archiwum danego roku

Firmy drogowe biją na alarm
Czy to już kryzys czy ten dopiero nadejdzie? Firmy drogowe, nawet te największe, borykają się z poważnymi problemami finansowymi. Apelują między innymi o możliwość waloryzacji cen kontraktów.

Raport z budowy autostrad: ile, gdzie, kiedy?
W ubiegłym roku przybyło ponad 205 km nowych autostrad i 62 km dróg ekspresowych. Jak zapowiada GDDKiA, w 2012 roku polska sieć dróg szybkiego ruchu ma już liczyć 1500 km autostrad i około 2 tys. km tras ekspresowych. Oznacza to, że 2012 rok powinien przynieść otwarcie kolejnych około 400 km autostrad. Niestety, nie wszystkie terminy zostaną dotrzymane.

Polska się rewitalizuje
Wskutek podejmowanych w całym kraju inwestycji nie tylko powstają kilometry lepszych dróg. Miasta i przestrzenie pięknieją. To zasługa m.in. przedsięwzięć rewitalizacyjnych. Jednym z ciekawych przykładów tego typu inwestycji jest przebudowa Placu Przyjaciół Sopotu i Placu Zdrojowego w Sopocie. Zastosowano tam m.in. unikalny surowiec kamienny pochodzący z dwóch kopalń – jednej z okolic Strzegomia, drugiej z Finlandii. Poza tymi miejscami nigdzie na świecie nie jest on dostępny.

Czterdzieści procent dróg krajowych do remontu
Niespełna 60 proc. nawierzchni dróg krajowych jest w stanie dobrym i zadowalającym. Pozostałe blisko 24 proc. jest w stanie niezadowalającym, a prawie 18 proc. w stanie złym – tak wynika z najnowszego raportu o stanie dróg krajowych opracowanym przez Departament Studiów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Ludzie branży
Rozmowa z KRZYSZTOFEM KLISEM, dyrektorem działu domieszek do betonu BASF Polska

Transport samochodowy firmy drogowej – własny czy obcy?
Wydatki związane z transportem w firmie drogowej stanowią istotną pozycję kosztową. Z drugiej strony, sprawny, dostępny transport jest podstawą efektywnej działalności przedsiębiorstwa drogowego. Jak optymalizować związane z tym wydatki? Kiedy warto korzystać ze sprzętu zewnętrznego, a w jakich sytuacjach opłaca się mieć własny?

Kiedy możliwa jest modyfikacja umowy już zawartej?
Odpowiedź na postawione w tytule pytanie zależy przede wszystkim od charakteru umowy z jaką mamy do czynienia. Inaczej bowiem wygląda możliwość zmiany treści umowy cywilnoprawnej, a inaczej umowy zamówienia publicznego.

Płyta dynamiczna podbija świat
Pomiar nośności przy pomocy lekkiej płyty dynamicznej został uznany przez amerykański urząd normalizacyjny ASTM.

Nawierzchnie betonowe w Niemczech z użyciem cementów CEM II lub CEM III* (cz. 1)
Do wykonania nawierzchni betonowych w Niemczech są stosowane głównie cementy portlandzkie bez domieszek, ponieważ to właśnie z tym rodzajem spoiwa wiąże się najwięcej doświadczeń. Tymczasem w wielu gałęziach budownictwa betonowego od szeregu lat w coraz większym zakresie stosowane są również cementy CEM II i CEM III. Zastosowanie tych spoiw do wykonania nawierzchni betonowych stanowiłoby istotny krok naprzód w zakresie poprawy ochrony środowiska, ponieważ produkcja cementów CEM II i CEM III charakteryzuje się m.in. zdecydowanie niższą emisją dwutlenku węgla.

Technologie asfaltowe
Nowa instalacja do produkcji asfaltów modyfikowanych polimerem i gumą
Inżynierowie z firm MASSENZA i DITECPESA opracowali instalację umożliwiającą zarówno produkcję asfaltów modyfikowych polimerami, jak i miałem gumowym, a także stosowanie połączenia tych modyfikatorów.

Możliwości wykorzystania LED-owych opraw do oświetlenia dróg
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, czy diodowy system oświetlenia dróg jest lepszy czy gorszy od tradycyjnego. Jak każda technologia, ma on swoje wady i zalety. Jedną z zalet jest możliwość wykorzystania diod do realizacji oświetlenia współbieżnego, w którym oświetleniem drogi steruje się odpowiednio do panującego na niej ruchu.

Partnerstwo Publiczno-Prywatne w zakresie remontów i utrzymania dróg
Brak środków na budowę nowych inwestycji drogowych w Polsce, zwłaszcza tych najważniejszych, o dużej skali nie jest głównym problemem drogownictwa. Jest nim konieczność znalezienia środków na remonty i utrzymanie dróg, zwłaszcza na poziomie regionalnym.

Podkarpacie drogami powiatowymi stoi
W Pstrągowej na Podkarpaciu odbyło się wspólne posiedzenie Konwentu Powiatów Województwa Podkarpackiego oraz Konwentu Zarządców Dróg Powiatowych. Tematem wiodącym dwudniowego spotkania (19 i 20 kwietnia br.) zorganizowanego przez Starostwo i Powiatowy Zarząd Dróg w Strzyżowie był rozwój sieci drogowej ze szczególnym uwzględnieniem dróg powiatowych. W trakcie konwentu odbyło się również szkolenie dla: starostów, kierowników i dyrektorów powiatowych zarządów dróg, kierowników wydziałów architektury i budownictwa oraz wydziałów dróg, transportu i komunikacji starostw powiatowych i urzędów miejskich.

Kompendium wiedzy o drogach powiatowych
Związek Powiatów Polskich przygotował pierwszy kompleksowy raport dotyczący zarządzania drogami powiatowymi. Bazą danych do powstania liczącego 250 stron opracowania były przeprowadzone przez ZPP w styczniu 2012 roku badania ankietowe (obejmujące lata 2009, 2010 i częściowo 2011) oparte na Systemie Analiz Samorządowych.

Wypadki z udziałem rowerzystów
Pogoda to jeden z czynników, które mają największy wpływ na liczbę i ciężkość wypadków z udziałem rowerzystów – im lepsza, tym więcej zdarzeń i cięższe ich skutki. Jak się okazuje, marginalne znaczenie dla faktycznego bezpieczeństwa rowerzystów ma często podkreślana widoczność. Do zdarzeń najczęściej dochodzi bowiem przy dobrym oświetleniu.

Automatyczny system detekcji pieszych i rowerzystów
AutoPed to bezprzewodowy, automatyczny system detekcji pieszych i rowerzystów, zintegrowany ze sterownikiem oraz sygnalizacją świetlną. Nie wymaga on wykonania żadnej akcji przez pieszego lub rowerzystę. System aktywuje się samoistnie w momencie kiedy pieszy lub rowerzysta przekroczy linię detekcji. Informacje z detektora docierają drogą bezprzewodową do Data Collectora znajdującego się w sterowniku sygnalizacji świetlnej.

Fayat Bomag pokazywał nową układarkę i frezarkę
Klienci firmy Fayat Bomag Polska mogli na własne oczy przekonać się o możliwościach nowej układarki BF800C oraz frezarki BM500/15 podczas dwudniowych testów, które odbyły się w kwietniu w okolicach przebudowywanego odcinka drogi krajowej numer 8 w pobliżu Tomaszowa Mazowieckiego. Światowa premiera nowych modeli miała miejsce w ubiegłym roku, teraz sprzęt trafił na polskie drogi.

IVECO Construction Tour 2012
Impreza IVECO, której kolejna edycja niedawno się zakończyła, była największym testem pojazdów budowlanych w sezonie wiosennym w Polsce. Koncepcja promocji pojazdów budowlanych IVECO łączyła w sobie nie tylko możliwość obejrzenia i przetestowania pojazdów budowlanych, lecz także pozwoliła zapoznać się z bogatą ofertą partnerów z grupy Fiat Industrial i nie tylko: maszyny budowlane – Case (New Holand), samochody terenowe z grupy Fiat Auto -Jeep, wozidła – IVECO Astra, oleje i komponenty – Petronas, opony – Michelin czy wreszcie firmy kooperujące z Iveco Poland w zakresie dostarczania pojazdów ciągnionych lub zabudów: Wielton, Feber, FM Leżajsk, KH-Kipper, Skibicki oraz firmy Bummar (dystrybutor zabudów Henschel Engineering)

VII Konferencja o oświetleniu drogowym
Sposoby zarządzania systemami oświetlenia na terenie kraju
W drugiej połowie kwietnia 2012 roku w Kołobrzegu, pod honorowym patronatem ministra gospodarki odbyła się konferencja „Oświetlenie drogowe – sposoby zarządzania systemami oświetlenia na terenie kraju”. Była to już siódma konferencja zorganizowana przez Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej, poświęcona temu tematowi.