PRENUMERATA 2017 – roczna prenumerata miesięcznika Polskie Drogi przy zamówieniu złożonym do 31 stycznia 2017 – 341,00 zł brutto - WYSYŁKA GRATIS. Zamówienia można złożyć przez zakładkę "Prenumerata"

Polskie Drogi Nr 10/2012

← Powrót do Archiwum danego roku

„Rzetelnie i szczerze” o drogach
Wypowiedź ministra Sławomira Nowaka wygłoszona podczas Kongresu Drogowego 2012, 3 października br. w Warszawie.

List otwarty do ministra transportu
Organizacje reprezentujące branżę budowlaną w odpowiedzi na wystąpienie szefa resortu podczas Kongresu Drogowego skierowały do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, Sławomira Nowaka, list otwarty. Oto jego treść.

Gospodarcze spojrzenie na sytuację w drogownictwie
Kryzys w drogownictwie może odbić się na całej polskiej gospodarce. I choć Ministerstwo Finansów zapewnia, że środków na budowę dróg w nadchodzących latach nie zabraknie, eksperci i przedstawiciele branży drogowej nie są już tak tego pewni. Obawy budzi chociażby duże zadłużenie Krajowego Funduszu Drogowego. Co gorsza, w przekonaniu ludzi biznesu, nie można za bardzo też liczyć na alternatywę w postaci pozabudżetowego źródła finansowania. Brak właściwego podziału ryzyk na kontraktach i nie najlepsza w ostatnim czasie kondycja finansowa firm drogowych skutecznie odstraszyła banki i instytucje finansowe od angażowania się w inwestycje drogowe przy udziale kapitału prywatnego.

Raport za I półrocze 2012
Przetargi w branży drogowo-mostowej
W pierwszym półroczu 2012 r. najwięcej pracy dla przedstawicieli branży drogowo-mostowej zaoferowała Małopolska. Rozstrzygnięto tam ponad 800 postępowań przetargowych. Łączna wartość przetargów rozstrzygniętych w tym okresie w całym kraju wyniosła blisko 6 mld zł.

Who is who w drogownictwie
Rozmowa z Rafałem Szyłańskim, CEO RESCO INTERNATIONAL.

Odcinki bramowe – drogowa wizytówka Łódzkiego
Województwo łódzkie od kilku lat realizuje program rozbudowy i modernizacji odcinków bramowych na drogach wojewódzkich. W sumie, licząc od 2008, zmodernizowano już niemal 100 km dróg wjazdowych do regionu.

Przełom w meteorologii drogowej – norma PN-EN 15518 (cz. 2)
Celem normy „Wyposażenie techniczne w zimowym utrzymaniu dróg – Systemy pogodowej informacji drogowej” jest wymaganie dostarczania danych właściwych i o właściwej jakości. Umożliwia to zarządcy drogi osiąganie wymiernej korzyści, jaką jest zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa na wysokim poziomie przez możliwość reakcji prewencyjnej. Dokładność działań sprzyja lepszemu zarządzaniu ludźmi i środkami przeznaczonymi do zimowego utrzymania dróg. To z kolei oznacza wymierną korzyść finansową.

Analiza zmęczeniowa warstw asfaltu porowatego zbrojonych siatkami z włókien węglowych
Zastosowanie materiałów zbrojeniowych z włókien polimerowych może stanowić rozwiązanie dla konstrukcyjnych niedoskonałości nawierzchni z asfaltu porowatego (PA). Poniżej zaprezentowane zostały badania zmęczenia systemów kompozytowych składających się z warstw PA i siatek zbrojeniowych z włókien polimerowych za pomocą modelu mobilnego symulatora obciążenia (MMLS).

Możliwość oszczędzania energii w wytwórniach mieszanek asfaltowych
Artykuł zwraca uwagę na niektóre możliwości działań oszczędnościowych w obszarze zużycia energii w wytwórniach mieszanek asfaltowych. Polegają one na zmniejszeniu zużycia gazu LOO) (lekki olej opałowy) i energii elektrycznej w wytwórniach mieszanek asfaltowych przy pomocy optymalizacji temperatury spalin i sterowania obrotów wentylatora spalin.

ITS dla samorządów
Potrzeba natychmiastowej ochrony dróg samorządowych, które są rozjeżdżane przez przeładowane ciężarówki dowożące materiały na realizację dużych zadań drogowych to tylko jedna z przyczyn, dla których warto rozważać rozwiązania z zakresu ITS na drogach samorządowych.

Na razie raczej nie ma szans na większe wsparcie dróg samorządowych
Finansowanie dróg powiatowych i gminnych oparte na środkach europejskich z regionalnych programów operacyjnych czy też z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych powoduje, że realizacja inwestycji uzależniona jest niemal wyłącznie od sprawności poszczególnych jednostek samorządu i możliwości dopasowania zadań do kryteriów w danym konkursie. Skutkiem tego modernizuje się nie te drogi, które są najważniejsze z punktu widzenia sieci komunikacyjnej, lecz te, na które można otrzymać środki.

Konwent Dyrektorów ZDW
O finansach, jednolitych standardach i różnych doświadczeniach w zarządzaniu
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy był gospodarzem XXV Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich. Przedstawiciele administracji drogowej na szczeblu regionalnym spotkali się pod koniec września br. w Fojutowie.

Krajowa Rada oraz dolnośląski Konwent ZDP
Przepisy idą w niewłaściwym kierunku
Świeradów Zdrój był miejscem spotkania Konwentu Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Dolnośląskiego oraz Krajowej Rady Zarządów Dróg Powiatowych. Spotkanie odbyło się w pierwszych dniach października br. Zdominowały je sprawy związane z planowanymi zmianami w przepisach prawnych – zaczynając od tych, które dotyczą źródeł finansowania dróg samorządowych, w tym „schetynówek” oraz rezerwy subwencji ogólnej, po dotyczące uwalniania dostępu do zawodów.

Strach o rezerwę i zmiany w „schetynówkach”
Kontrowersje wokół kolejnych zmian w Narodowym Programie Przebudowy Dróg Lokalnych, zagrożona rezerwa subwencji ogólnej oraz proponowane zmiany w przyznawaniu uprawnień drogowo-mostowych to najważniejsze zagadnienia poruszana na XXXVII Konwencie Zarządców Dróg Powiatowych Województwa Świętokrzyskiego. Tym razem gospodarzem spotkania drogowców był powiat ostrowiecki.

Pierwsza konferencja Transnoise
Ekrany to nie jedyne rozwiązanie, limity hałasu nie jedyny problem
Podniesienie limitów dopuszczalnej emisji dźwięków przy drogach to krok w dobrym kierunku. Potrzeba jednak jeszcze wielu działań, by rozwiązać złożony problem hałasu komunikacyjnego.

Urządzenia ochrony środowiska w drogach publicznych – warunki prawne a rzeczywistość (część 3)
Możliwości zmniejszenia szkodliwości hałasu, generowanego przez pojazdy w obrębie pasów drogowych przy wykorzystaniu zieleni.

Infrastruktura to więcej niż targi
Warszawskie Targi Infrastruktura od lat funkcjonują w kalendarzu imprez drogowych. Stanowią doskonałe forum dialogu i współpracy pomiędzy różnymi środowiskami zainteresowanymi rozwojem infrastruktury. W tym roku targi obchodzą okrągłe dziesięć lat, choć jak zdradza Urszula Potęga, prezes Zarządu firmy MT Targi, corocznym spotkaniom drogowym stuknęła już osiemnastka.

Nowoczesne zagospodarowanie wody deszczowej
Ponad 40 projektantów oraz specjalistów z branży drogowej i wodociągowej z całej Polski wzięło udział w Akademii Rehau. Podczas trwającego trzy dni spotkania zorganizowanego w niemieckim Brake (nieopodal Bremy) goście mogli zapoznać się z najnowocześniejszymi systemami zagospodarowania wody deszczowej.

Show maszyn do eksploatacji kopalin i kruszenia kamieni
Ponad 1400 specjalistów z zakresu górnictwa i kamieniołomów z 65 krajów świata wzięło udział w Mineral Technology Days 2012 zorganizowanych przez Wirtgen Group. Wśród nich była 40-osobowa grupa z Polski. Goście zaproszeni do niemieckiego Windhagen koło Kolonii w ciągu dwóch wrześniowych dni mieli możliwość zwiedzenia nowoczesnej fabryki Wirtgena oraz obejrzenia imponujących pokazów maszyn przeznaczonych do wydobywania kopalin oraz kruszenia i przesiewania surowców skalnych.

Systemy transportowe w teorii i praktyce
Na Wydziale Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach odbyła się IX Konferencja Naukowo-Techniczna „Systemy Transportowe. Teoria i praktyka”. Zorganizowała ją Katedra inżynierii Ruchu.