PRENUMERATA 2017 – roczna prenumerata miesięcznika Polskie Drogi przy zamówieniu złożonym do 31 stycznia 2017 – 341,00 zł brutto - WYSYŁKA GRATIS. Zamówienia można złożyć przez zakładkę "Prenumerata"

Polskie Drogi Nr 8/2015

← Powrót do Archiwum danego roku

Witam serdecznie,

Przed nami sierpień. Ostatni miesiąc przed „sezonem drogowym”. Oczywiście, pisząc „sezon drogowy” mam na myśli liczne spotkania drogowców – konferencje, seminaria, zjazdy, konwenty, które na jesieni przeżywają prawdziwy rozkwit. Powiem Państwu w sekrecie, że już cieszę się na te spotkania, na których będziemy poruszać ważne i interesujące drogowca zagadnienia. Przygotowując się do naszych spotkań i czyniąc do nich wstęp, postanowiliśmy na zebraniu redakcyjnym, że numer 8 rozpoczniemy od głośnego, ostatnim czasem, tematu: asfalt czy beton. Jaką wybrać technologię, czym kierować się w wyborze nawierzchni, jak obydwie technologie wpływają na środowisko? Te i inne pytania postawiły w swoich raportach dwa wiodące w swoim środowisku stowarzyszenia: Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych oraz Stowarzyszenie Producen- tów Cementu. Każde z nich przedstawiło swój punk widzenia i swoje racje dotyczące wyboru technologii.

A jaki jest Państwa wybór: asfalt czy beton?

Pozdrawiam

Stanisław Styk

Redaktor Naczelny

 

W numerze

Program budowy dróg a wybór technologii

Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa oraz PSWNA w imieniu swoich członków (podmiotów gospodarczych z branży budownictwa drogowego, producentów mieszanek mineralno-asfaltowych, firm wykonawczych oraz producentów materiałów i surowców do budowy dróg) kieruje do Posłanek i Posłów reprezentujących Komisję Infrastruktury 3 wnioski formalne:

  • Prośba o niezwłoczne zwrócenie się do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, a co za tym idzie również do GDDKiA, o ponowne przeprowadzenie rzetelnej i niezależnej analizy ekonomicznej w kontekście doboru technologii  w  zakresie   planowanych do 2020 r. inwestycji w drogi ekspresowe i autostrady w Polsce.
  • Prośba o niezwłoczne zwrócenie się do Ministerstwa Środowiska o dokonanie rzetelnej i niezależnej analizy w zakresie wpływu wyboru technologii asfaltowej i  betonowej na środowisko naturalne Polski w kontekście wytycznych Programu Operacyjnego Infra- struktura i Środowisko.
  • Wniosek do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz do GDDKiA o wprowadzenie w procedurze przetargowej możliwości składania ofert w dwóch wariantach nawierzchni drogowych (beton i asfalt).

Stanowisko Stowarzyszenia Producentów Cementu dotyczące opracowania pt. Program budowy dróg a wybór technologii.

Autostrady i drogi ekspresowe w Polsce stanowią ok. 5% łącznej długości wszystkich dróg, a równocześnie są odpowiedzialne za przenoszenie 40% ruchu pojazdów, zwłaszcza pojazdów ciężkich. Wybór technologii budowy: technologia asfaltowa lub betonowa, powinien uwzględniać wiele czynników. Trwałość, bezpieczeństwo, koszty budowy i eksploatacji, oddziaływanie środowiskowe i hałas to podstawowe kwestie. Powyższe czynniki powinny zostać poddane rzetelnej ocenie, aby w sposób obiektywny można było ocenić obie technologie. Opracowanie pt. PROGRAM BUDOWY DRÓG A WYBÓR TECHNOLOGII przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych zaprezentowane podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Infrastruktury w dniu 11 czerwca 2015 roku jest opracowaniem niewiarygodnym, tendencyjnym, zawierającym liczne błędy i nieprawdziwe stwierdzenia.

Asfaltowe dachy

Nagrody dla zwycięzców 2015 Quality Asphalt Roofing Case Study (QARC) zostały przyznane, jednak nie był to konkurs piękności. Mimo że każdy zwycięski projekt cechował się estetyką  oraz  nowatorskim  designem,  żaden z nich nie został wybrany tylko na podstawie wyglądu.

Historia wytwórni mas asfaltowych

Jeszcze kilkanaście dziesięcioleci temu nasi przodkowie niemal całkowicie obywali się bez wytworów przemysłu chemicznego. My jednak nie możemy się dziś bez nich obejść. Jednym z takich produktów są masy asfaltowe.
Różne oblicza asfaltu

Asfalt ma wiele bardzo dobrze nam znanych zastosowań. Pokrywa znaczną część światowych dróg, a samochody jadące po tychże drogach utrzymuje  w dobrym stanie, robi się z niego dachy i sprawia, że są one wodoodporne. Jednak jest też cały wachlarz znacznie mniej znanych i powszechnych zastosowań, które pokazują jak trwałą ochronę może zapewnić przed niemalże każdymi trudnymi warunkami pogodowymi.

AMFIBOLIT

Amfibolit to skała, która spędza sen z powiek geologom. Jego geneza jest bardzo dyskusyjna. Spora część geologów uważa, że powstały w wyniku głębokiej metamorfozy skał magmowych takich jak diabazy lub dioryty. Inni twiedzą, że to efekt metamorfizmu skał osadowych a jeszcze inni uważają, że to efekt procesów metamorficznych tufitów. Niezależnie od swoich źródeł skała jest nieocenionym budulcem dróg i linii kolejowych a ostatnio coraz częściej  można  amfibolit   zaobserwować w ogrodach jako ozdoby.

Dofinansowanie dróg samorządowych w gestii ministra ds. transportu.

Tekst został przygotowany na podstawie prezentacji wygłoszonej przez RAFAŁA NOWAKA, Dyrektora Departamentu Dróg i Autostrad, podczas XVI Ogólnopolskiego Kongresu Zarządców Dróg Powiatowych. Zawarte są w nim najistotniejsze elementy dotyczące dofinansowania dróg samorządowych.

Ryczałtowy charakter wynagrodzenia nie wyklucza i wyjaśniania elementów cenotwórczych

Niezależnie od charakteru wynagrodzenia czy skomplikowania przedmiotu zamówienia, sposób dojścia do ceny oferty musi być przekazany zamawiającemu, nawet jeśli wezwanie dotyczy elementu cenotwórczego przy cenie ryczałtowej.

Lodz Solar Team

Mnóstwo projektów i poprawek, setki godzin w garażu, marzenia i ciężka praca by je zrealizować. Lodz Solar Team – grupa młodych zapaleńców budująca samochód zasilany energią słoneczną – 3 lipca zaprezentowała efekty swoich prac – bolid „Eagle One”.

Asfalt zostanie zastąpiony przez plastik na drogach?

Firma VolkerWessels opracowała nową technologię budowania dróg   z plastiku. Idea PlasticRoads ma na celu ochronę środowiska, poprzez zmniejszenie produkcji CO2, a także hałasu wytwarzanego podczas jazdy oraz przede wszystkim produkcję z plastiku pochodzące z recyklingu. Ta koncepcja mogłaby znacznie przyspieszyć budowę, ponieważ elementy mają być prefabrykowane, co również oznacza, że będą one tańsze w produkcji.

Remont jeszcze nieoddanej do użytku drogi

Na niedawno położonej nawierzchni na ulicy Ściegiennego w Kielcach, leżącej w ciągu drogi krajowej 73, pojawiły się koleiny. W związku z tym zapytaliśmy inwestora – Miejski Zarządu Dróg w Kielcach oraz do wykonawcę – TRAKT SA o przyczynę powstania kolein.
U.S. Route 550

Route 550 (amerykańska Trasa 550) to część Autostrady 50,  biegnąca  z  Bernalillo w Nowym Meksyku do Montrose, Kolorado w zachodniej części Stanów Zjednoczonych. Około 40-kilometrowy odcinek od Silverton do Ouray jest często nazywany „Million Dol- lar Highway”, czyli Autostradą Miliona Dola- rów. Nie jest to łatwa trasa, charakteryzuje się stromymi klifami, wąskimi pasami i brakiem barierek.

Samochody, które potrafią…

są ostatnio popularnym tematem, ale wygląda  na to że to autonomiczne ciężarówki pojawią się na drogach szybciej. Samochody, które potrafią poruszać się samodzielnie, bez ingerencji kierowcy

Wójt z Tarnowa Opolskiego wymyślił innowacyjne rozwiązanie…

Zazwyczaj kiedy piszemy o wynalazkach, są to rzeczy opracowane przez naukowców. Cza- sem we współpracy z biznesem. Zdarzają się jednak sytuacje takie jak ta. Wójt wiejskiej gminy wpadł na prosty, ale zarazem genialny pomysł, który poprawi bezpieczeństwo na drogach. Jeśli uda się go wprowadzić do powszechnego użytku, to może uratować życie wielu ludzi i zwierząt.

Inteligentne miasta to rzeczywistość

Inteligentne miasta to połączenie technologii z nowoczesnymi rozwiązaniami, które pomaga w zrównoważonym rozwoju miast. Ukierunkowanie tego rozwoju ma bezpośrednio wpływać na jakość i bezpieczeństwo życia mieszkańców, dbać o środowisko i pomagać w oszczędzaniu funduszy.

Okladka_PD_08