PRENUMERATA 2017 – roczna prenumerata miesięcznika Polskie Drogi przy zamówieniu złożonym do 31 stycznia 2017 – 341,00 zł brutto - WYSYŁKA GRATIS. Zamówienia można złożyć przez zakładkę "Prenumerata"

Polskie Drogi Nr 5/2015

← Powrót do Archiwum danego roku

Witam serdecznie,

Ten miesiąc z pewnością nie tylko dla mnie ale również dla Państwa jest po październiku, najintensywniejszym służbowo miesiącem pod względem wyjazdów. Liczne targi, konferencje, spotkania mają miejsce właśnie w czasie. Siedząc z ołówkiem w ręku i z google maps na laptopie próbuję tak zapełnić swój kalendarz, aby odwiedzić możliwie jak najwięcej imprez wyznaczając tym samym najkorzystniejszą trasę. W obecnym numerze przedstawiamy relację z najważniejszym spotkań drogowców – Targów Autostrada Polska w Kielcach oraz Targów Intermasz w Poznaniu.

W tym zabieganym miesiącu chciałbym wprowadzić Państwa w tematykę betonu, który nagle i niepostrzeżenie znalazł się na ustach budowniczych, inwestorów, technologów, a także zwykłych użytkowników dróg. Jak to się stało, że beton tak zamieszał w naszej branży? Co jest głównym powodem jego popularności w ostatnim czasie? Co wpływa na jego atrakcyjność? Czy rzeczywiście jest alternatywą dla nawierzchni bitumicznych? Gdzie najlepiej się sprawdzi?

Razem z zespołem próbujemy odpowiedzieć na postawione wyżej pytania.

Polecam Państwa uwadze nowy dział zatytułowany „Kącik naukowy”. Znajdować się będą w nim nowatorskie i odkrywcze prace polskich naukowców. W tym miesiącu prezentujemy pierwszą część pracy naukowej dr hab. inż. Janusza Mikuły oraz mgr inż. Michała Łacha z Instytutu Inżynierii Materiałowej Politechniki Krakowskiej na temat geopolimerów jako przyjaznej środowisku alternatywie dla betonów na bazie cementu portlandzkiego. Warto wiedzieć co dzieje się za murami uczelni.

Pozdrawiam
Stanisław Styk
Redaktor Naczelny

 W tym numerze:

    • Historia cementu

„Nowoczesny” cement jest wynalazkiem stosunkowo młodym. Patent na produkcję cementu portlandzkiego pochodzi z lat 20. XIX w. Nie zmienia to jednak faktu, że ludzie potrafili łączyć ze sobą elementy budowlane, a nawet używać mas podobnych do betonu znacznie, znacznie wcześniej – już kilka tysięcy lat temu.

    • Cement portlandzki

Cement portlandzki to jeden z najpowszechniej stosowanych cementów w budownictwie. Jego receptura znana jest od niemal dwustu lat.
W tym czasie stworzono wiele typów cementu portlandzkiego, różniących się od pierwowzoru składem, a co za tym idzie – właściwościami.

    • Cementy i betony w liczbach

W dniu 14 maja 2015 r. podczas Targów Auto- strada Polska 2015 odbyło się zorganizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu seminarium pod tytułem Drogi Betonowe – dokonania i wyzwania. Podsumowano na nim osiągnięcia w dziedzinie budowy dróg o nawierzchni betonowej. A jak wyglądała produkcja cementu i betonu w Polsce w ostatnich latach?

    • Domieszki i dodatki stosowane do betonów

Beton, czyli sztucznie wytworzony kamień, składa się z wody, cementu, kruszywa oraz ewentualnych dodatków czy domieszek. Beton otrzymuje swoje właściwości w wyniku procesu hydratacji cementu. Zastosowanie do wytworzenia betonu dodatków bądź domieszek ma na celu poprawienie właściwości betonu.

    • Rodzaje i klasy cementów wg normy PN-EN 197–1:2012

Składy cementów oraz stawiane im wymagania przedstawione zostały w normie PN-EN 197–1:2012 Cement. Skład, wymagania i kryteria zgodności dotyczące cementów powszechnego użytku.

    • Podział kruszyw stosowanych do betonów zwykłych

Podstawowy podział kruszyw do betonów to podział ze względu na pochodzenie, skład mineralogiczny i wymiary kruszyw. Norma PN-EN 12620 + A1:2010 definiuje kruszywa, ja- ko: „ziarnisty materiał stosowany w budownictwie”. Do betonów zwykłych używa się kamiennych kruszyw mineralnych o gęstości 2,0–3,0 t/m3, które ze względu na pochodzenie dzieli się na …

    • Geopolimery – nowa przyjazna środowisku alternatywa dla betonów na bazie cementu portlandzkiego.

W artykule przedstawiono rys historyczny technologii geopolimerów. Opisano technologię wytwarzania, teoretyczne podstawy po- wstawania wiązań w geopolimerach oraz warunki procesu polikondensacji. Przedstawiono najważniejsze właściwości materiałów geopolimerowych. Opisano również ich wpływ na środowisko. Scharakteryzowano parametry popiołów lotnych do produkcji materiałów geopolimerowych.

    • Miejsce w rankingu dróg, które każdy musi zobaczyć – Trasa Transfogaraska

 

    • Cre(O)atywnie młody rozwój

W czasach powszechności kształcenia wyższego studenci technicznych szkół wyższych muszą zacząć rozwijać się już w czasie studiowania. Wiedza teoretyczna jaką obdarowuje ich uczelnia, chociaż jest niesłychanie istotna, w wielu przypadkach jest niczym, gdy nie idzie w parze z praktyką. Ambitne osoby, pragnące poszerzenia praktycznej wiedzy, integrują się tworząc różne organizacje studenckie między innymi koła naukowe. Organizacje te zrzeszają studentów, których celem jest działalność naukowa i samo- kształceniowa ich członków. Jest to również idealna okazja do poznania osób o podobnych za- interesowaniach, skonfrontowania wiedzy jak również skorzystania z integracji pomiędzy uczelniami nie tylko w Polsce.

    • Klub książki

 

    • Pozytywy

 

    • Kropelka z Politechniki Warszawskiej

 

Przejechać tysiąc kilometrów na jednym litrze paliwa to cel członków Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów (SKAP) realizujących projekt Kropelka 2015. Pojazd, który stworzyli powstał z myślą o zawodach Shell Ecomarathon, w których SKAP z powodzeniem bierze udział od 2006 roku. Prace nad pojazdem odbywają się na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, a pieczę nad studentami sprawuje prof. Janusz Piechna

    • Polska Europa Świat

Na Podlasiu wielki plac budowy. Trwają intensywne prace na trzech odcinkach drogi ekspresowej S8 na Podlasiu – w budowie jest ponad 44 km „eski”, a łączna wartość tych kontraktów budowlanych przekracza 1,3 mld zł.

    • Trzecia dekada kieleckich targów rozpoczęta

Piętnaście tysięcy osób z branży drogowej przyjechało do Kielc zapoznać się z ofertą firm prezentowaną na targach Autostrada-Polska.
Spotkania biznesowe i merytoryczne konferencje trwały od 13 do 15 maja br.

    • Maszyny budowlane po raz drugi w Poznaniu

Na początku maja w stolicy Wielkopolski odbyła się druga edycja Międzynarodowych Targów Maszyn Budowlanych, Pojazdów i Sprzętu Specjalistycznego INTERMASZ 2015

    • Żelbetowe prefabrykowane obiekty inżynierskie  CON/SPAN