PRENUMERATA 2017 – roczna prenumerata miesięcznika Polskie Drogi przy zamówieniu złożonym do 31 stycznia 2017 – 341,00 zł brutto - WYSYŁKA GRATIS. Zamówienia można złożyć przez zakładkę "Prenumerata"

Polskie Drogi Nr 10/2011

← Powrót do Archiwum danego roku

Czego możemy oczekiwać po obecnej kadencji
Sądząc po wyniku wyborów parlamentarnych, rewolucji w obszarze spraw drogowych nie będzie. Jednak trzeba pamiętać, że programy wyborcze powinny być planami pracy partii na następne 4 lata. Zebraliśmy programy w zakresie inwestycji drogowych 5 partii, które weszły do parlamentu. Sprawdźmy na ile programy partii opozycyjnych pokrywają się z tym, co będzie chciał zrobić rząd, a na ile postulaty opozycji mogą mieć szansę na realizację.

O bezpieczeństwie zgodnie
Premier lub pełnomocnik rządu co najmniej w randze sekretarza stanu powinien stać na czele Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Należy podnieść rangę tej problematyki – zgadzają się przedstawiciele partii, które uczestniczyły w przeprowadzonych niedawno wyborach parlamentarnych.

Przetargi drogowo-mostowe w pierwszej połowie 2011 roku
Najwięcej przetargów z branży drogowo-mostowej rozstrzygnięto w marcu. Najwięcej zleceń pochodziło z Mazowsza, a firmą, która podpisała najwięcej umów jest Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych. Takie dane pochodzą z opracowania wyników przetargów za I półrocze, dokonanego przez Serwis Inwestycyjno-Przetargowy www.pressinfo.pl wraz z Grupą Marketingową TAI.

Branża budowlana zabezpiecza się przed niepewną przyszłością
Spowolnienie w budownictwie nadchodzi szybciej, niż tego oczekiwano. Analiza płatności w branży budowlanej w czasie wakacji budzi niepokój o najbliższe miesiące, zwłaszcza gdy sezon minie. Branża coraz częściej sięga więc po ubezpieczenia należności i gwarancje ubezpieczeniowe.

Z Torunia do Gdańska w godzinę
W połowie października kierowcy pojechali kolejnym 62-kilometrowym fragmentem północnego odcinka Autostrady A1. Zrealizowana przez Gdańsk Transport Company (GTC) inwestycja umożliwia pokonanie trasy pomiędzy Toruniem a Gdańskiem w zaledwie 65 minut. Przez pierwsze trzy miesiące przejazd nowo otwartym odcinkiem A1 jest bezpłatny.

Nie tylko autostrada
Przy okazji kolejnego odcinka A1 od Nowych Marz do Torunia, przebudowanych zostało kilka fragmentów dróg wojewódzkich.

Oto dzieła mostowe roku 2010
Kładka dla pieszych nad torami Szybkiej Kolei Miejskiej i Drogą Gdyńską w Gdyni, most przez Łynę w Lidzbarku Warmińskim oraz wiadukt nad torami kolejowymi w ulicy Gdańskiej w Bydgoszczy to obiekty uhonorowane tytułem Dzieła Mostowego Roku 2010. Nagrody, we wrześniu br., przyznał Związek Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej.

Cementy odporne na agresywne warunki środowiskowe
Nowoczesne cementy wykorzystywane do produkcji betonów w budownictwie drogowym i mostowym muszą być odporne na agresję środowiska zewnętrznego czy korozję, wytrzymałe, a także – dzięki odpowiednio ułożonym warstwom nawierzchni – przenosić na podłoże gruntowe duże obciążenia.

Nowe laboratorium TPA otwarte
W Bykowie koło Wrocławia rozpoczęło działalność nowe laboratorium TPA. Jest to obecnie jedna z dwóch placówek wyspecjalizowanych w kompleksowym świadczeniu usług firmom projektującym i wykonującym inwestycje drogowe, należących do TPA (druga od pięciu lat funkcjonuje w Pruszkowie).

Wszystko o eksploatacji dróg
Rynek wydawniczy wzbogacił się o nową publikację Instytutu Badawczego Dróg i Mostów pt. Eksploatacja dróg. Jest to praca zbiorowa, przygotowana pod kierunkiem prof. Leszka Rafalskiego, w której zespół 15 autorów przedstawia złożone zagadnienia związane z eksploatacją szlaków komunikacyjnych ruchu kołowego.

Czy kiepski stan kolei przeszkadza w budowie dróg
Wyprodukowane kruszywa, jeśli nie można ich wywieźć w miejsce przeznaczenia, nie mają żadnej wartości. Żeby nie były workiem pieniędzy, który leży i traci na wartości, potrzebują sprawnego transportu. Tak się jednak składa, że najwięcej kamienia wywozi się z rejonów, w których stan kolei pozostawia wiele do życzenia. Jakie ograniczenia realizacji inwestycji drogowych stawia kiepska infrastruktura kolejowa?

Who is who w drogownictwie
Rozmowa z Kazimierzem Konarskim – dyrektorem ds. rozwoju oraz Rafałem Mielczarskim – dyrektorem Pionu Budownictwa Inżynieryjnego, KARMAR S.A.

Założenia do zmian w specustawie
W najbliższym czasie czeka nas prawdopodobnie kolejna nowelizacja ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji drogowych, zwanej potocznie specustawą drogową. Projekt założeń zmian w przepisach specustawy, przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury, wynika z potrzeby ich doprecyzowania, w związku ze zgłaszanymi problemami w stosowaniu przepisów. Obecnie projekt jest na etapie konsultacji społecznych. Co zawiera?

Trzeba wzmocnić pozycję zamawiającego
Żeby budować dobre drogi, musimy wzmocnić pozycję zamawiającego w systemie zamówień publicznych. Powinien on funkcjonować nie jak zwykły biurokrata, lecz inwestor w pełnym tego słowa znaczeniu.

Mniejsze koszty społeczne i lepsze warunki poruszania się w mieście
W Warszawie, we wrześniu br., już po raz drugi odbyła się konferencja poświęcona koordynacji inwestycji infrastrukturalnych w pasie drogowym. Przez dwa dni kilkudziesięciu urzędników z całej Polski, a także goście specjalni z Norwegii i Niemiec, dzielili się swoimi doświadczeniami w rozwiązywaniu problemów w procesie inwestycyjnym w miastach. Nie zabrakło też ciekawych referatów i prezentacji. Organizatorem spotkania było Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy. Patronat medialny nad imprezą sprawował miesięcznik „Polskie Drogi”.

Koordynacja inwestycji i remontów po warszawsku
W Warszawie realizuje się ponad tysiąc inwestycji i remontów w pasie drogowym rocznie. Tylko w latach 2007-2012 miasto przeznaczy na ten cel 16 mld zł. Drugie tyle zainwestują spółki miejskie. Do tego trzeba dodać inwestycje finansowane przez Skarb Państwa. Tak olbrzymie pieniądze muszą być wydane sprawnie, a inwestycje przeprowadzone w sposób skoordynowany i rozsądny. O tym, jak trudne to zadanie nikogo nie trzeba przekonywać. To „mission impossible”, któremu w stolicy stawia czoło Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym.

Ulice wciąż czekają na zmiany
We wrześniu Grudziądz na cztery dni zamienił się w stolicę drogownictwa miejskiego. To właśnie w tym mieście nad Wisłą odbył się XVIII Zjazd Drogowców Miejskich. Gospodarzem trwającego pomiędzy 6 a 9 września br. spotkania był jeden z najmłodszych ZDM-ów w Polsce (utworzony zaledwie w 2008 roku), kieruje nim dyrektor Sylwia Łazarczyk.

Jak dobrze oświetlać ulice
Oświetlenie uliczne jest jednym z elementów generujących duże koszty. Jest ono jednak nieuniknione. Warto więc zastanowić się czy można świecić bardziej ekonomicznie.

Skuteczna, ale niebezpieczna
Reklamy świetlne stawiane w pobliżu dróg spędzają sen z powiek drogowcom miejskim. Krzykliwe treści prezentowane na telebimach, czy wyświetlaczach LED stały się bardzo popularnym środkiem przekazu. Trudno się temu dziwić, skoro jak pokazują badania marketingowe, tego typu reklamy na decyzje konsumentów, niż tradycyjne tablice. Goniących za zyskiem biznesmenów kompletnie nie interesuje fakt, że intensywnie, kolorowe światło zlokalizowane w polu widzenia kierowcy odwraca jego uwagę, znacznie obniżając poziom bezpieczeństwa ruchu.

O spójności sieci i nadmiernym obciążeniu dróg
Problemy związane z niszczeniem dróg stanowiących dojazd do budów autostrad i dróg ekspresowych, kwestia spójności sieci autostrad z drogami samorządowymi oraz większe obciążenie dróg samorządowych po wprowadzeniu e-myta to niektóre zagadnienia omawiane podczas Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich. Konwent obradował od 14 do 16 września br. w Karnitach.

Konwent Mazowiecki o finansowaniu dróg
Przy rozbudzonych apetytach, 30 proc. dofinansowania to zdecydowanie za mało
– tak o Narodowym Programie Przebudowy Dróg Lokalnych mówił, podczas Konwentu Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Mazowieckiego, starosta płocki, Piotr Zgorzelisk. – Jeśli uwzględnimy jeszcze VAT od inwestycji, to z dużego narodowego programu zostaje 7 proc. – dodał.

Wschód otwiera się na Wielton
Polska, Rosja, Ukraina i Kraje Nadbałtyckie to obecnie cztery największe rynki zbytu firmy Wielton – polskiego producenta naczep, przyczep i zabudów wywrotek. Wschód od dawna należy do głównych partnerów firmy i dlatego ten kierunek stanowi zawsze mocny akcent w statystykach sprzedaży firm.

Kolejne mistrzostwa w strzelaniu za nami
Aż 124 zawodników uczestniczyło w VII Strzeleckich Mistrzostwach Polski Drogowców. Sportowa rywalizacja zarówno przedstawicieli firm, jak i administracji drogowej odbyła się 24 września br. na Strzelnicy Polskiego Związku Łowieckiego w Olsztynie.
Systemy transportowe w teorii i praktyce
Już po raz ósmy na Wydziale Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach odbyła się Konferencja Naukowo-Techniczna „Systemy Transportowe. Teoria i praktyka”. Tegoroczne spotkanie, zorganizowane przez Katedrę Inżynierii Ruchu, odbyło się 26 września.