PRENUMERATA 2017 – roczna prenumerata miesięcznika Polskie Drogi przy zamówieniu złożonym do 31 stycznia 2017 – 341,00 zł brutto - WYSYŁKA GRATIS. Zamówienia można złożyć przez zakładkę "Prenumerata"

Polskie Drogi Nr 1-2/2010

← Powrót do Archiwum danego roku

Postęp na drogach dokonuje się przez pracę u podstaw
Rozmowa ze Zbigniewem Rynasiewiczem- przewodniczącym sejmowej Komisji Infrastruktury.

Drogi: nie wystarczy tylko budować
Inwestycje drogowe mają nas wydźwignąć z zacofania infrastrukturalnego. Jednak drogi trzeba nie tylko zbudować ale i utrzymać. Naprawy, remonty kosztują. W czasach ogromnych wydatków na inwestycje, drogowe wydatki bieżące państwa i samorządów wydają się być niewystarczające. A to przecież od nich zależy jak dzisiaj, a nie w 2012 r. można podróżować przez Polskę.

Beneficjencie, patrz od kogo otrzymujesz pomoc
Pierwszego stycznia 2010 roku weszła w życie ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 r. Wprowadza ona duże zmiany dla korzystających z funduszy unijnych.

Trzydzieści miliardów- podejście drugie
GDDKiA podsumowała kolejny rok swojej działalności. Minione 12 miesięcy, to okres w którym wreszcie zwiększyła się ilość ogłaszanych przetargów. Efektywniej niż w poprzednich latach wykorzystywano środki unijne. Na dodatek na drogach krajowych liczba ofiar śmiertelnych spadła o 28 procent. Niestety włodarzom GDDKiA udało się wydać zaledwie 18 z zakładanych na początku 30 mld zł. To o wiele mniej niż oczekiwali przedstawiciele firm drogowych. Może te nadzieje spełnią się w tym roku- rząd znów zapowiada wydanie 30 mld zł na drogi.

OIGD przestrzega przed nieuczciwą konkurencją
OIGD skierowała do przewodniczącego Komisji Europejskiej Jose Manuela Barroso list w sprawie działalności chińskich przedsiębiorstw na polskim rynku wykonawczym. Publikujemy obszerny fragment tego pisma, w którym OIGD zwraca uwagę m.in. na ceny będące, zdaniem Izby, dumpingowymi oraz prawdopodobny interwencjonizm państwowy w przypadku przedsiębiorstw z Chin.

Spór na A1
W połowie grudnia ub.r. GDDKiA zerwała kontrakt na budowę odcinka autostrady A1 Świerklany- Gorzyczki z konsorcjum Alpine Bau. Powód: opóźnienia w realizacji inwestycji. Alpine, uznając odstąpienie od umowy za bezprawne wniosła w tej sprawie pozew przeciwko GDDKiA, jednocześnie, 18 grudnia ub.r., 3 dni po decyzji zamawiającego, sama wypowiedziała kontrakt.

Obwodnica Wyrzyska- szybciej i bezpieczniej
GDDKiA Oddział w Poznaniu 16 grudnia 2009 r. oddała do użytku obwodnicę Wyrzyska na drodze krajowej nr 10. Wykonawcą inwestycji było konsorcjum, którego liderem było Przedsiębiorstwo Robót Drogowych „POL-DRÓG” Piła Sp. z o.o., a partnerami Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „MOSTY-ŁÓDŹ” S.A. oraz WAKOZ Sp. z o.o.

S5 i S10 przed terminem
Pół roku wcześniej niż to pierwotnie planowano kierowcy pojechali po nowo wybudowanym odcinku drogi ekspresowej S5 i S10 od węzła Stryszek do węzła Białe błota (wraz z bezkolizyjnym węzłem) w województwie kujawsko – pomorskim.

Alternatywą dla soli jest… sól. Zwilżona
Sól jest nadal niezastąpionym środkiem do zimowego utrzymania Dróg- mówią przedstawiciele Instytutu Badawczego Dróg i Mostów- Jan Bieńka, Tadeusz Dzienis i Tadeusz Godlewski. I, jak dodają, jest tak nie tylko w Polsce.

Zamówienia publiczne- wyzwania dużej skali
Przetargi dotyczące budownictwa drogowego i mostowego w 2009 r. stanowiły ponad 10 proc. wszystkich zamówień publicznych w Polsce. Od początku stycznia do końca listopada ub.r. ogłoszono wyniki 19 650 rozstrzygnięć tego typu postępowań z branży drogowo-mostowej. Aż 89 proc. dotyczyło wykonawstwa.

O drogach samorządowych w Regietowie
O tym, jakie są problemy budowy i utrzymania Dróg samorządowych dzisiaj, po dziesięciu latach od reformy administracyjnej, na konferencji „Drogi samorządowe- X lat” rozmawiali w Regietowie zarządcy dróg, samorządowcy i przedsiębiorcy nie tylko z Małopolski.

Bydgoszcz czeka na oferty
W połowie lutego zostanie ogłoszony przetarg na jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w Bydgoszczy, czyli budowę ul. Ogińskiego. Firma, która wygra dwuetapowe postępowanie wykona nowe połączenie drogowe od ul. Powstańców Wielkopolskich do osiedla Wzgórze wolności ( o długości 1,5 km) wraz z budową przeprawy mostowej przez Brdę. Przedsięwzięcia, które musi zakończyć się najpóźniej do 2013 roku będzie w 50 procentach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Uwaga na projektowane zmiany w ustawie o drogach
Zmiany w ustawie o drogach publicznych w związku z tworzeniem warunków prawnych do wdrożenia szerokopasmowej sieci internetowej niosą pewne zagrożenia dla dróg. Ich zarządców stawiają natomiast w niekorzystnej sytuacji w stosunku do gestorów pozostałych sieci.

Dzieło Mostowe Roku- most na obwodnicy Starego Sącza
Przełom roku to doskonały moment na podsumowania, to czas na pokazanie efektów pracy i przedstawienie zamierzeń na następne lata. Grzegorz Stech- dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie z dumą pokazuje zdjęcia zrealizowanych przez ZDW inwestycji komunikacyjnych na terenie województwa małopolskiego.

Inwestorzy wciąż czekają na zniesienie barier
Dlaczego inwestycje budowlane, które z roku na rok miały iść lepiej, idą gorzej? Czy to robią krasnoludki?- pytali uczestnicy dwunastej edycji „Inwestorskiego Toru Przeszkód”.

Tanie przetargi to duże zagrożenie dla inwestycji drogowych
Niskie ceny uzyskiwane w przetargach będą miały swoje konsekwencje- od obniżania jakości wykonanych robót aż po opuszczanie placów budowy przez firmy, które zaoferowały najniższe ceny.

Jubileuszowa X świąteczna Drogowo- Mostowa Sesja Żmigrodzka
Rekordowa liczba 130 uczestników wzięła udział w X jubileuszowej Świątecznej Sesji Drogowo-Mostowej w Żmigrodzie. To coroczne spotkanie ludzi z branży już po raz trzeci poświęcone było zagadnieniom przepustów w infrastrukturze komunikacyjnej.

Mobilny skaner zamiast tradycyjnego pomiaru geodezyjnego
Ile czasu potrzeba, by dokonać pomiarów geodezyjnych na 20- kilometrowym odcinku drogi? Dzięki zastosowaniu mobilnego skanera wystarczy ok. 40 minut. W tym czasie możemy zebrać materiał do pełnej wizualizacji interesującego nas odcinka.

Czy będzie nas stać na utrzymanie obiektów środowiskowych
Inżynierowie i przyrodnicy ciągle jeszcze muszą się wiele od siebie nauczyć. Wiele też muszą wspólnie przedyskutować, bo jak się okazuje, każda z tych grup widzi te same problemy z innej perspektywy. I nawet jeśli ich spojrzenia znacznie się od siebie różnią, każdej ze stron trudno odmówić racji.

Poziome nie znaczy mniej ważne
Oznakowanie poziome dróg jest obecnie najbardziej zaniedbanym elementem inżynierii ruchu mającym wpływ na bezpieczeństwo. Ważna problematyka oznakowania poziomego była tematem przewodnim seminarium szkoleniowego Polskiego Kongresu Drogowego, którego odbyło się 7 stycznia, br. w warszawie.